intern/ekstern venteliste

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9168
      Anonym
      Gæst

      Hej,
      Jeg skriver fordi jeg pt. søger en større bolig pga. graviditet. Jeg har følt det naturligt at søge gennem det boligselskab (VA) som jeg pt. bor i, og som jeg har været medlem af i ca. 15 år. Desværre er meldingen fra VA at jeg ikke er berettiget til at blive skrevet op på deres eksterne liste, idet jeg pt. bor i en såkaldt “hybel”. Denne “hybel” har egen indgang, bad samt et seperat (te)køkken. Den er beregnet til beboelse af 1 person, og det er hverken krav at man er under uddannelse eller har en vis alder (ej betegnet som ungdomsbolig). Det betrages i lejekontrakten som værende et lejemål, som alle andre.
      Mit spørgsmål er nu, om det kan være rigtigt at et boligselskab kan bestemme hvilke medlemmer (der bor i boligforeningen) kan blive opnoteret/skrevet op på den interne liste?
      Jeg synes at det virker unfair at man bliver tilsidesat, når jeg hver mdr. betaler min husleje til VA lige så vel som andre, som så har retten til at komme på den interne liste. VA’s forklaring er at man kun kan komme på den interne opnoteringsliste, hvis man afgiver en bolig i forbindelse med flytning til nyt, og at en “hybel” ikke bliver betegnet som en bolig.
      I så fald at, det er lovligt at tilgodese nogle beboerer fremfor andre i boligselskabet, hvordan og hvor kan dette ændres?
      På forhånd tak! Reglerne er således:
      Varmeregnskabet skal være kommet frem til lejer senest 4 måneder efter varmeregnskabsårets udløb. Eller senest 3 måneder efter at udlejeren har modtaget afregning fra fjernvarmeværket/naturgasselskabet (Almenlejelovens § 56, stk. 1).

      Sker det ikke mister en udlejer retten til at kræve efterbetaling af lejeren (Almenlejelovens § 58, stk. 1)

      Hvis varmeregnskabsåret udløb 31/12 2007 kan udlejer godt kræve efterbetaling den 8. april 2008.

      Gebyrerne kan være lovlige, hvis der er tale om aflæsningsgebyrer til målerfirmaet.

      Kontakt den lokale lejerforening, hvis I har brug for yderligere bistand, f.eks. til at vurdere om det kan betale sig at gøre indsigelse. Hvis I gør det vil sagen blive indbragt for Beboerklagenævnet i Kommunen, som så kan tage stilling til om jeres varmeregning er korrekt.

      Med venlig hilsen

      Jakob Lindberg

    • #9169
      Anonym
      Gæst

      Der er lidt forvirring om begreberne. Det, som du formentlig gerne vil, er:
      – at komme til at stå på afdelingens interne liste. Den rigtige betegnelse for denne liste er
      “oprykningsventelisten”.
      – at få en fortrinsrettighed til en anden bolig i VA i forhold til ansøgere, der ikke afgiver en lejlighed i afdelingen.
      Boligorganisationen (VA) kan beslutte at lejere i ungdomsboliger og ældreboliger ikke er omfattet af denne fortrinsret.
      Hvis din lejlighed ikke er en ungdomsbolig, kan de ikke nægte dig denne fortrinsret. Se uddrag af bekendtgørelsen fra Socialministeriet, som jeg har citeret et uddrag af i slutningen af dette brev.
      Du kan klage til beboerklagenævnet over din egen sag, og du kan klage til byrådet over, at VA har fastsat nogle ulovlige regler.

      Meld dig ind i en lejerforening og få bistand.

      Med venlig hilsen

      Jakob Lindberg

      Uddrag af bekendtgørelse om udlejning af almene boliger

      Særlige fortrinsrettigheder

      § 7. Lejere, som samtidig afgiver en bolig i en afdeling, har fortrinsret til at overtage en anden bolig i boligorganisationen. Er den ønskede bolig større i bruttoetageareal end lejerens nuværende bolig, sker overtagelsen efter reglerne i §§ 4 og 5.

      § 8. Boligorganisationen kan beslutte følgende:

      1) Fortrinsretten i § 7 gælder ikke for lejere i ungdomsboliger og lejere i ældreboliger.

      2) Boligsøgende, som fraflytter en bolig i boligorganisationen på grund af separation, skilsmisse eller brudt parforhold, har fortrinsret til ledige boliger i boligorganisationens afdelinger i den pågældende kommune i op til 1 år, under iagttagelse af reglerne i § 4. Fortrinsretten forudsætter, at den boligsøgendes barn under 18 år fortsat bor hos den anden af forældrene i en af boligorganisationens afdelinger i kommunen.

      3) Fortrinsretten i § 7 kan kun udnyttes efter en boperiode i den boligsøgendes nuværende bolig. Boperiodens længde kan højst fastsættes til 2 år. Beslutningen kan begrænses til at gælde for boligsøgende fra en eller enkelte afdelinger.

      § 9. Ønsker flere boligsøgende med fortrinsret efter §§ 7-8 den samme bolig, skal den udlejes til den boligsøgende, som i længst tid har været optaget på en oprykningsventeliste, jf. § 2, stk. 2.

      Stk. 2. Den boligsøgende, som samtidig afgiver en bolig i samme afdeling, går dog forud.

      Stk. 3. Er den ledige bolig velegnet til ældre og personer med handicap, eller falder den ind under de boliger, som er nævnt i § 6, har en ældre eller en person med handicap, som er optaget på oprykningsventelisten, en særlig fortrinsret forud for andre.

      Stk. 4. Den ældre eller person med handicap, som samtidig afgiver en bolig i samme afdeling, går forud for andre ældre og personer med handicap til de boliger, som er nævnt i stk. 3.

      Stk. 5. Den særlige fortrinsret i stk. 3 og stk. 4 for ældre og personer med handicap forudsætter, at den ønskede bolig adgangs- og eller indretningsmæssigt er mere velegnet for den boligsøgende end dennes nuværende bolig.

      Kilde:

      BEK nr 1381 af 12/12/2006
      Offentliggørelsesdato: 22-12-2006
      Socialministeriet

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.