Meget kold bolig – Krav til opvarmning overfor udlejer?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Meget kold bolig – Krav til opvarmning overfor udlejer?

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #20089
      CBM
      Deltager

      Kære brevkasse,
      Hvad er kravene til opvarmning af min almnennyttige lejebolig far 1930’erne med centralt placerede radiatorer (hvis der er nogen)?
      Den seneste kolde uge med 0-10 frostgrader har jeg max kunnet holde 16-17 grader med alle radiatorer på max (og har endda lukket dør til uopvarmet køkken med udsug hvor der er 10-11 grader). Bor til leje i øverste gavllejlighed på 4. sal mod uopvarmet loft i almennyttig etageejendom i KBH NV. Boligforeningen er bekendt med det er vanskeligt at opvarme “yderlejlighederne” men vil ikke gøre noget ved det. Har boet her i 5 år og det har aldrig været muligt at nå op på mere end 18 grader om vinteren, mindre i frost eller blæsevejr. Der har ikke været skimmelsvamp så vidt jeg er bekendt. Tænker radiatorerne må være underdimensionerede og ejendommen dårligt isoleret – den har samme ulovlige tagkontruktion som de brændte ejendomkarréer i Vanløse – det blev opdaget efter branden og skal nu udbedres.
      Gælder der nogen regler eller rettigheder man kan bruge som løftestang overfor den almennyttige boligforening? Jeg tror nemlig ikke de har tænkt sig at skifte tag og dermed være tvunget til lægge yderligere isolering i taget. Og kan I evt hjælpe hvis jeg melder mig ind? =)
      Mvh
      C

    • #20100
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Din bolig skal kunne opvarmes til 20 grader Celsius.
      Jeg vil anbefale at du klager til dit boligselskab. Skriv, at det ikke er i overenstemmelse med Byggeloven, at du ikke kan få tilstrækkelig varme.
      Hvis de ikke gør noget, vil jeg anbefale dig at kontakte Amager Lejerforening med henblik på at starte en sag ved Beboerklagenævnet. Beboerklagenævnet kan give udlejer påbud om at udbedre varmeinstallationen
      Amager lejerforenings kontaktoplysninger finder du her på hjemmesiden ved at klikke på bjælken, Lejerforeninger

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.