Ændring i vedligeholdspligt

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Ændring i vedligeholdspligt

Tagget: 

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #20095
      Aarhus
      Deltager

      Hej.

      Jeg har købt mig et nyt komfur til min lejebolig, da jeg fik af vide af udlejer det var mit eget problem.
      efterfølgende har jeg fundet i min lejekontrakt:

      § 6 stk. 2, Afdelingen skal foretage og betale for vedligeholdelse og fornyelse af låse, vand – og gashaner, elafbrydere WC kummer , cisterner, vaskekummer, badekar, køleskabe, komfurer, vaskemaskiner og lign. installationer.

      Jeg har henvist udlejer til lejelovens § 19, stk. 1 hvor der står at det er udlejer der skal stå for vedligeholdelse

      og i § 24 stk. 2 står at reglen i § 19 stk. 1 ikke kan fraviges til skade for lejeren, for så vidt angår anden vedligeholdelse.

      Trods dette fastholder udlejer ud fra denne skrivelse at det er min udgift:

      Vedr.:Komfurer og køleskabe

      Århus kommune har nu godkendt,at komfurer og køleskabe tilhører de nuværende 1ejere.De skal medtages ved fraflytning.Det er ikke tilladt at sælge komfur og/eller køleskab til den nye lejer.

      Fremover skal lejeme i familieboligeme men ikke ungdomsboligeme selv smge for vedligeholdelse og nyanskaffelse af komfur og køleskab.

      Afdelingen er dermed sikret et tilskud fra dispositionsfonden på max. kr. 1.600.000 over de næste 10 år.

      Dette skriv er sendt til beboerne i 2002, men min lejekontrakt er fra før

      så skal udlejere ikke betale for mit komfur? Hvilken paragraf kan jeg evt. henvise til?

    • #20097
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Aarhus
      Lovgivningen er forskellig alt efter om du bor i en privat udlejeningsbolig eller du bor i et alment boligselskab
      Jeg går ud fra at du bor i en alment boligselskab. Efter den almene lejelov påhviler vedligeholdelse og fornyelse udlejeren nå der er tal om komfurer og lignende tekniske installationer.
      Det fremgår tydeligt af det citat fra din lejekontrakt, som du selv har skrevet i spørgsmålet. I den almene lejelov står denne regel i § 24, stk. 1.
      Citatet fra boligselskabet gælder ikke for dig, da ændringer af den art kun gælder for fremtidige lejere. Du skriver, at citatet er fra 2002 og at du selv er flyttet ind tidligere.
      Jeg råder dig til at fastholde dit krav om at boligselskabet skal betale for det nye komfur. Hvis boligselskabet ikke vil rette sig efter dette kan du få en endelig afklaring ved at starte en sag i Beboerklagenævnet i din kommune.
      Jeg anbefaler dig, at melde dig ind i Randers Lejerforening og få bistand til sagen. Kontaktopysninger til Randers Lejerforening fremgår af vores hjemmeside under bjælken, Lejerforeninger

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.