Ophævelse af lejekontrakt fra lejer

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Ophævelse af lejekontrakt fra lejer

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #20086
      Maj
      Deltager

      Den 15.6. lejer jeg et lille hus. Huset er af udlejer købt som dødsbo og har stået tomt i godt et halvt år. Betingelse for lejemålet er at enten skal jeg selv tømme, rengøre og istandsætte og skal så betale 3 måneders depositum, husleje i istandsættelsesperioden og alle materialer, ellers kan huset lejes istandsat med en højere leje og 3 måneders forudbetalt leje, oveni depositum.
      Altså enten 4000 + 12.000, eller 5000 + 30.000.
      Jeg vælger at leje huset og selv sætte det i stand og flytter ind med min datter den 1. august.
      Allerede efter at have tømt huset, viser der sig forskelligt, bl.a. er der en del skimmel i huset, fugt og sætningsrevner som jeg gør udlejer opmærksom på, som kommentarer og billeder til indflytningssyn.
      August går med ferie, fødselsdag og skolestart og jeg går i gang med at ordne mit soveværelse. I hele huset er der malet lofter, fjernet gammel tapet og tæpper, efter grundig nedvaskning med grundrens og herpå salmiakopløsning, da huset ikke lugter for godt.
      Efterhånden som det bliver hverdag og køligere, lukker vi vinduerne i løbet af dagen og det er ingen god oplevelse at komme hjem til det ellers hyggelige og nyistandsatte lille hus, for en rigtig dårlig lugt slår en i møde, når man åbner døren.
      4. september lugter huset helt forfærdeligt, jeg tænker der må være rotter eller andet helt galt. Dagen efter kommer udlejer forbi med en vurderingsmand og jeg snakker med ham om lugtproblemet og han beder mig få ro

    • #20101

      Tak for dit spørgsmål.

      Umiddelbart lyder det til, at der er risiko for, at der er sundhedsskadelig skimmelsvamp i huset. Du bør som lejer straks anmelde til kommunen, at der er sundhedsskadelige skimmelsvamp i lejemålet.
      Kommunen (Miljø og teknik-afdelingen) har tilsynspligt. Tilsynsforpligtelsen betyder, at kommunen skal reagere, når den får kendskab til, at en bolig eller lokaler til ophold muligvis er angrebet af skimmelsvamp.

      Dårlig lugt kan også være en mangel ved det lejede. En mangel er, når lejemålet ikke er i en stand, du som lejer var berettigede til at forvente i lejeperioden. Er den noget galt med lejemålet, der medfører dårlig lugt, er det en mangel efter lejelovens § 95.
      Du kan bede udlejer udbedre en mangel (altså fjerne den dårlige lugt), ellers kan du ophæve lejeaftalen, efter lejelovens § 96, hvis manglen er væsentlig.

      Venlig hilsen
      Martin G. Laursen
      Sagsbehandler

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.