Genhusning

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18020
      Malene
      Gæst

      En tidligere beboer i min bygning, har sat kommune på sagen omkring skimmelsvamp og vi har idag fået en rapport, hvor der står, at det er meget muligt, at de vil lukke bygningen for beboelse.
      Jeg er den eneste lejer tilbage og har dermed nogen spørgsmål.
      Er det kommunen eller udlejer der skal stå for genhusning?
      Hvordan foregår det med husleje i den tid?
      Får jeg mit indskud tilbage?
      Hvad hvis jeg selv finder en bolig..findes der noget godtgørelse i alt dette rod? (Til nyt indskud, flytning mv)
      Må man tage alle sine møbler mv. Med? Nogen siger skimmelsvamp også sætter sig i møbler osv.
      Skal jeg også have min egen forsikring med ind over?
      Jeg håber meget i kan give nogen svar. Udlejer lyver omkring det hele overfor mig. Jeg er enlig mor på førtidspension, så har ikke mulighed for at låne i bank.
      På forhånd tak og rigtig god weekend 🙂

    • #18029
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Principielt er det udlejeren, der skal betale for genhusning. Kommunen har en forpligtelse til at hjælpe til med at finde en midlertidig eller permanent bolig.
      Du skal selvfølgelig have dit indskud retur. Du har desuden krav på forholdsmæssigt afslag i huslejen for den tid du har boet i lejligheden, hvis anvendelsen har været begrænset af skimmelsvampen, f.eks. hvis der er nogle af rummene, som har været ubeboelige.
      Du har også krav på erstatning for flytteudgifter, for ødelagte møbler og lignende. Det er vigtigt, at du gemmer alle regninger. Fotografer de ting du smider ud, og find priser på genanskaffelse.
      Endelig kan du få erstatning for merleje, hvis dit nye lejemål er dyrere pr. m2 end det gamle.
      Meld dig ind i en lejerforening og få kontakt til en lejeretskyndig advokat.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.