Vedr.: Leje i privatbolig

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9015
      Anonym
      Gæst

      Vedr.: Leje i privatbolig
      Jeg hedder Marzanna Sørensen og vil gerne bede Dem om at hjælpe mig med Jeres råd.

      For et år siden flyttede jeg sammen med min datter i en lejlighed i Odense som er administreret af Dan- ejendomme.

      I annoncen stod der at lejligheden har et ventilationsanlæg, som vi efterfølgende fik bekræftet af viceværten og selv var vi sikre på at den fandtes, fordi i entreen er der en stor rør, som vi tænkte at den var en del af anlægget.

      Desuden kunne vi jævnligt høre en mekanisklyd, som om den kom fra et ventilationsanlæg.

      Sagen om ventilationen er vigtigt for os, fordi min datter har problemer med luftvejene og derfror har jeg søgt netop sådan en lejlighed, som besidder et godt ventilationsanlæg ( udluftningssystem)

      Men efter et stykke tid kom der problemer med lugt, som trængte ind i vores lejlighed.

      Der kom ind røg og lugt til vores lejlighed gennem skaberne, gulvet og trapperne.

      Lugten og røgskyer bredte sig i hele vores lejlighed og blev hængende hele tiden. Det hjælper ikke at åbne vinduer, da vores underbo også har hendes vinduer åbne og det ender med at der kommer mere røg og lugt ind i vores lejlighed. Vi har også prøvet at fjerne den generede lugt ved at anvende parfumerede midler, men vi ender med at får det dårligt af de kemikalier.

      Vi har henvendt os til viceværten og fået oplyst at :

      Der er ikke noget ventilationsanlæg på ejendommen. Der er udsugning via emhætte i køkkenet og ventilator i bad. Emhætte er koblet via aftrækskanal i tag samme er ventilator i bad. Erstatningsluft tilføres lejligheden via ventiler i vinduerne. Desuden vidste det sig at problemet er vedkendt for vores udlejer, fordi tidligere lejer også ofte har klaget over stærke luggener.

      Efterfølgende har man tætnet vores underbos lejlighed.

      Stanken forsvandt i et stykke tid, men nu lugter det igen.

      Jeg er bekymret over min datters helbred.

      Hun har været nødt til at søge hjælp hos lægen pga. de lugtgener vi bliver udsat for.

      Mit spørgsmål er følgende:

      1) Er det lovligt at anonncere om at lejligheden har et ventilationsanlæg, når det ikke er sandt?

      Er dert ikke tale om forfalskning af informationer og falsk reklame?

      2) Hvilke muligheder har vi for at klage og får ersatning for de gener som vi bliver udsat for som følge af falsk information ( jeg ville ikke udleje en lejlighed uden ventilationsanlæg og så dårlig udluftnig)

      Jeg vil også spørge Jer om, hvor kan jeg klage over falsk information i vores lejerkontrakt.

      Der står at vi betaler for en lejlighed på størelse med 100,1m2.

      Men det viser sig, at lejligheden er på 85 m2 (BBR-meddelelse – Kilde til arealoplysninger- Teknisk forvaltning)

      Vi betaler for m2 som slet ikke eksisterer i vores lejlighed.

      1) Jeg vil gerne spørge hvor kan vi klage over for meget afregnede areal og derved for meget betalt leje?

      2) Er det ikke i strid med loven at annoncere, at lejligheden er på 100,1 m2, når det ikke svarer til de faktiske oplysninger og efterfølgende udskriver lejekontrakt med falsk størrelse og opkrever penge for det?

      Jeg håber meget på, at I vil hjælpe mig videre .

      For Jeres hjælp i forvejen Mange Tak.

      Med Venlig Hilsen

      Marzanna Sørensen

    • #9016
      Anonym
      Gæst

      Dit spørgsmål er for omfattende til at vi kan besvare det udtømmende her i brevkassen. Men der er principielt følgende tre klagemuligheder
      Kommunen – bygningsmyndigheden (Teknisk Forvaltning):
      Tager sig af overtrædelser af byggelovgivningen, f.eks. manglende ventilation, fugtskader, skimmelsvamp-problemer osv.

      Huslejenævnet (sekretariat hos kommunen).
      Tager sig af sager om manlende vedligeholdelse og lejefastsættelse. Kan også give huslejenedsættelse, hvis en udlejer ikke efterkommer et påbud om at vedligeholde ejendommen.

      Boligretten:
      Tager sig af mangler ved indflytningen, herunder mangler i forhold til hvad der er “lovet” i lejekontrakten osv.

      Henvend dig til Lejerforening Fyn, klik på “lejerforeninger” i menubjælken ovenfor.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.