Vandskade nu med svamp

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #8756
      Anonym
      Gæst

      Hejsa.
      Da jeg i feb. måned flyttede ind i min nuværende lejlighed, var der en vandskade i luftet i stuen. Dette skrev jeg på fejl og mangellisten. Nu er der så gået ca. 8 måneder, og fejlen er endnu ikke bleven lavet. Det regner ind, når det regner, hvilket har resulteret i at der nu kommer svampe ind af loftet.
      Vi har derfor kigget på en anden lejlighed. Jeg vil derfor gerne vide, om jeg har nogle rettigheder mht. at få nedsat opsigelsen på lejligheden, som er på 3 måneder, da det jo i sidste ende kan gå hen og blive sundhedsskadeligt for os at bo der?

    • #8757
      Anonym
      Gæst

      Ja, du har flere rettigheder, du kan gøre brug af. De står i Lejelovens kapitel III, som jeg herunder har indsat et uddrag af.
      1. Du kan ophæve lejemålet, hvis ikke udlejer udbedrer manglen (hullet i taget, f.eks.). I den situation skal du straks flytte, men skal til gengæld ikke betale leje i opsigelsesperioden.

      2. Du kan kræve forholdsmæssigt afslag i lejen for den tid, du har måttet leve med manglen.

      Hvis udlejer ikke vil acceptere din ophævelse og dit krav om afslag og han tilbageholder dit depositum er du nødt til at anlægge en sag ved Boligretten.

      Det er også muligt, at din husleje generelt er for høj. I så fald kan du klage til Huslejenævnet og få den nedsat med tilbagevirkende kraft, hvis du klager inden 1 år fra indflytningen.

      Søg rådgivning i en lejerforening eller hos en lejretskyndig advokat.

      Med venlig hilsen
      Jakob Lindberg

      Uddrag af Lejelovens kapitel III: Mangler ved det lejede

      § 11. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og udlejeren kan kræve, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det lejedes forsyning med lys, gas, varme, kulde el. lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe sig adgang til ejendommens installationer for at afhjælpe mangelen.

      Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en mangel forringer det lejedes værdi for lejeren.

      § 12. Er det lejede mangelfuldt som nævnt i § 11, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen, eller kan den ikke afhjælpes inden for rimelig tid, kan lejeren hæve lejeaftalen, hvis mangelen må anses for væsentlig eller udlejeren har handlet svigagtigt.

      Stk. 2. Er mangelen afhjulpet, inden lejeren har hævet lejeaftalen, kan lejeren ikke senere påberåbe sig mangelen som grund for ophævelse.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.