Vandskade i 6 mdr – afslag i huslejen

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Vandskade i 6 mdr – afslag i huslejen

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19149
      willcon2
      Deltager

      29/5-18 vågner vi ved at vandet drypper ned fra loftet i badeværelset og løber ned af væggene i gange på 1.sal. Jeg kontakter ejendomskontoret som lukker for vandet og fjerner det våde tapet i gangen. Vi får besked på at lave gennemtræk på 1. Sal så det kan tørre samt ikke at gå i bad og efterfølgende vil der komme en maler og udbedre skaden. Ca 3 uger efter bliver skaden udbedret men i mellemtiden er der kommet en kraftig lugt at mug på min ældste søns værelse (på 1.sal ved siden af badeværelset) samt i køkkenet i stueetagen og jeg kontakter igen ejendomskontoret. Der kommer et firma og måler fugt både i køkkenet, stuen og sønnens værelse.
      Jeg melder det til mit forsikringsselskab da der er sprunget en ventil på et vandrør over vores bolig. (Under en større renovering har et stort entreprenør firma bla. Skiftet vandrør i boligen)
      Værelset på 1.sal bliver tømt og kørt til skimmelbehandling gennem mit forsikringsselskab (det er mit indbo)
      Boligselskabet er meget længe om at komme igang med udbedring af skaden og først i starten af september kommer der et firma som river 1/3 del af væggen ned både på 1.sal og i køkkenet. Ydermere sætter de 2 støvvægge op i køkkenet samt en affugter og støvvæg op både inde i værelset og indtil værelset på 1.sal.
      Det står så i 2 mdr og affugteren suger ca 800 liter vand fra køkkenet.
      De ved ikke hvor alt det vand kommer fra og de vælger at fjerne 2 køkkenelementer på hver side i køkkenet samt river gulvet op på tværs af køkkenet i ca 60 cm bredde.
      De finder stadig ikke årsagen og vælger at fjerne alle underdele i køkkenet samt rive hele gulvet op. De lader 8 overskabe blive.
      Der kommer så et nyt køkken og gulv start december og den 10/12-18 kan vi lave mad i eget køkken igen.
      Under hele forløbet har jeg flere gange kontaktet både ejendomskontoret og boligselskabet pr telefon og mail da jeg synes tingene gik meget langsomt og dato for hvornår håndværkene skulle komme, blev ikke overholdt.
      Ydermere skrev jeg at jeg krævede afslag i huslejen da vi ikke kunne bruge køkkenet og vi ikke måtte gå i bad i eget hjem i 18 dage.
      Først den 15/1-19 får jeg en mail hvor boligselskab har lavet en beregning på afslag i huslejen på ialt 5670kr ( beregnet på 51 dage)hvilket jeg står helt uforstående over for og skriver at vi i 92 dage ikke har kunne bruge køkkenet og 18 dage ikke måtte gå i bad.
      Idag den 16/1-19 får jeg igen en mail at de holder fast i at deres beregning er korrekt.
      Jeg har nu bedt om begrundelse for beregning og afventer svar. Vores rene husleje er 6670kr pr mdr.
      Hvordan skal jeg forholde mig og hvad skal der til?

    • #19195
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Først vil jeg undskylde, at du ikke har fået svar før nu.
      Det er usædvanligt, at det har taget boligselskabet så lang tid at udbedre skaden. Det fremgår ikke af dit spørgsmål om problemet med det utætte vandrør er løst effektivt og om der er foretaget den nødvendige afrensning for skimmelsvamp.
      Hvis du stadig er i tvivl om, hvorvidt skimmelsvampen er effektivt fjernet, kan du klage til Byrådet i Greve Kommune og anmode om at der bliver foretaget en undersøgelse.
      Henvis til:
      VEJLEDNING nr 47 af 27/06/2008 om kommunernes mulighed for at gribe ind over for fugt og skimmelsvamp i boliger og opholdsrum.

      Hvis skaden er udbedret, drejer sagen sig om, hvorvidt du har fået et tilstrækkeligt afslag i huslejen for den periode, hvor du ikke har kunnet bruge køkkenet og badet. Jeg synes beløbet er for lille, men der ingen faste takster.
      Hvis du ikke har fået erstatning for ødelagte tøj og indbo kan du også rejse krav herom.
      Hvis I ikke bliver enige skal sagen afgøres af boligretten.
      Du kan få yderligere rådgivning i Roskilde Lejerforening. Se kontaktoplysninger under menupunktet, Lejerforeninger.

      Med venlig hilsen,
      Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.