udlejeres adgang til lejemålet

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen udlejeres adgang til lejemålet

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19775
      JacobP
      Deltager

      Har fået brev fra ejendommen om, at de gerne vil bese min lejlighed i forhold til der skal skiftes faldstammer. Det er sådan set intet problem, brevet er bare skrevet i et utroligt konfronterende og negativt ordvalg b.la
      henvises til Lejeloven § 32. Udlejeren har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.
      samt at hvis de ikke får adgang, så er det foged og låsesmed på min regning og i yderste tilfælde opsigelse af lejemålet.
      Definere at det er standart papirnusser retorik, men syntes ikke det er sådan man burde kommunikere til beboerne, så vil gerne vende den på næste beboermøde.
      Der kunne jeg godt bruge lidt fakta, tænker at §32 er tænkt som at udlejer selvfølgelig skal have adgang, hvis vandet står i lårtykke stråler ud af brevsprækken, det lugter som nogen er død derinde, eller der er husorden klager, fx at man holder husdyr når dette ikke er tilladt.
      men egentligt ikke at den kan bruges i overstående tilfælde? Er der noget juridisk præcedens for hvad §32 egentligt kan bruges til, eller er det realt en gummicheck?

    • #19786
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Der findes ikke nogen udtømmende definition på, hvad det betyder, ..”at forholdene kræver det”. Du nævner selv et par eksempler, men der er mange andre. Som regel er det ikke et problem for lejer og udlejer at blive enige om at give adgang, når det drejer sig om udlejers vedligeholdelse af boligen eller haven.
      Beboerklagenævnene giver af og til advarsler til lejere, der ikke vil acceptere at udlejer skal have adgang til haven, men det sker som regel kun, hvis lejeren i alvorlig grad har forsømt pasning af haven eller har oplagret store mængder affald.
      Hvis du som lejer føler, du bliver chikaneret af at udlejer ofte kræver adgang til din bolig vil jeg anbefale dig at søge rådgivning og bistand i en lejerforening.
      Reglerne om adgang er stort set ens i privat og alment byggeri.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.