Rettigheder med fremlejekontra

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Rettigheder med fremlejekontra

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #8970
      Anonym
      Gæst

      Vi er 3 studerende der fandt en lejlighed sammen, foråret 2007. Udlejeren ønsket at kun én av oss skulle stå som lejer på udlejekontrakten, mens vi to andre fikk en fremlejekontrakt hvor vi lejet hvert vårt værelse av den ansvarlige på lejekontrakten. Vi ble lovet muntlig at dette ikke ville føre til noe problemer for oss, og det står i fremlejekontrakten at hvis lejeren av lejligheten ønsker å si opp lejligheten kan en av oss to andre overta lejligheten.
      Det har nå oppstått et problem med dette. Han som står på udlejekontrakten ønsker at flytte, noe han ga udlejer muntlig beskjed om tidlig i dette foråret. Udlejeren er også gjort oppmerksom på at vi to andre ønsker å bli boende, og at en av oss vil overta lejligheten. Han som står på lejekontrakten har endnu ikke skriftlig sagt opp, han ønsket å vente til vi hadde funnet en ny til å flytte inn.
      Udlejer tok muntlig kontakt med lejeren av lejligheten i forrige uge, hvor han informerte om at hans medejer (som ikke står på lejekontrakten eller har blitt nevnt tidligere) har blitt alvorlig syg og vil frigjøre kapital. Derfor skal lejligheten selges når lejer oppsiger lejemålet og flytter. Vi to som ønsket å bli boende ble tilbudt å leje et hus som skal nedrives innen 2010, med vesentlig dårligere standard og dyrere enn den vi nå lejer. Dette er ikke aktuelt for oss.
      I vår fremlejekontrakt står det:
      3.1 ”Lejer er berettiget til at gennemlæse udlejers lejekontrakt med eiendommens ejer og vil derfor være bekendt med, at en af lejlighedens 2 lejere (”mitt navn” eller ”min medlejers navn”) kan intræde i lejemålet, såfremt udlejer på et tidspunkt ønsker at fraflytte. Ejendommens ejer forbeholder sig ret til at godkende eventuelt nye lejere”.
      Jeg har konfrontert udlejer med dette punktet i fremlejekontrakten, hvor jeg mener dette gir oss rettigheter til å overta lejemålet. Til dette har han svaret at det betyr at vi ”kan” overta, ikke at han har ”plikt” til å udleje til oss. Det ville vel ikke stått som et punkt i kontrakten hvis det skal leses på denne måten?
      Nå vurdere han som står som lejer av leiligheten å bli boende hvis vi ikke får overta lejemålet. Hvis han velger å ikke si opp lejekontrakten med udlejer, kan da udlejer si den opp? I udlejekontrakten står det at udlejer kan si opp kontrakten etter § 82 og 83 i lejeloven.

    • #8971
      Anonym
      Gæst

      Ejerens fortolkning af lejekontrakten er formentlig forkert.
      Mej jeg vil ikke udtale mig yderligere om en kontrakt, som jeg ikke har læst i sin helhed.

      Jeg vil ikke anbefale den “nødløsninng”, at den af jer, som står på lejekontrakten over for ejeren, beholder lejemålet pro forma, men reelt flytter et andet sted hen. I så fald kan udlejer ophæve lejemålet, jf. Lejelovens § 93, stk.1-d og § 93, stk.1-f. og så skal I alle fraflytte.

      I har brug for assistance hos en lejeretskyndig advokat. Start med at kontakte den lokale lejerforening.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.