Rettigheder

Om sitet Forums Lejerbrevkassen Rettigheder

Dette emne indeholder 1 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  Jakob Lindberg 1 måned, 4 uger siden.

  • Forfatter
    Indlæg
  • #19001

    Karina Hougaard
    Participant

    Hej.

    Jeg ved snart ikke hvor jeg skal starte eller slutte for den sags skyld.

    Vi flyttede i et hus/rækkehus d. 1/2-2016 og var sikre på, at her skulle vi Bo længe.
    Men sådan bliver det ikke.

    Problem nr. 1 vi bor ved siden af et gammelt faldefærdigt solcenter som vores udlejer også ejer og vi kan frit benytte det til opbevaring da vores oliefyr findes derinde samt vores skur og garage er i samme bygning, problemet er at der er rotter derinde. Vi har flere gange haft den kommunale rottemand ude for at opsætte fælder og ligge gift, men han vil ikke komme mere da det er skruen uden ende så længe vores udlejer ikke vil lukke kloarken som giver problemet, han kunne ydermere fortælle at vi langt fra var de første som havde kontaktet ham ang. Problemet (så vores udlejer vidste det udemærket da vi flyttede ind men undlod at fortælle det)

    Problem nr. 2
    Vi har et sprunget vandrør som gør, at vi nærmest intet varmt vand har og vi skal derfor lukke for det varme vand hver gang vi skal/har brugt det. Vi har haft besøg af det lokale vandværk og de fortalte, at de har påpeget det for vores udlejer siden midt 2015 da problemet bliver større og større men heller ikke her sker der noget (vi har dog først rigtig bemærket det de sidste 6 mdr. Og vores udlejer har været og måle flere gange men der sker så heller ikke mere end at han siger vi bare skal lukke og åbne for vandet.
    Dette har så nu resulteret i at der er en trykhane inde i vores skab med varmtvandsbeholder og måler til div. Ting og sager samt el installation til vores vaskesøjle bliver sprøjtet til med vand så det ind i mellem kortslutter hvis ikke vi er hurtige til at få noget for det.

    Problem nr. 3
    Vi betaler i huslejen til vand og varme (som er olie) vi oplever at hver gang vi skal ringe til udlejer og bestille olie så får de det ofte ikke gjort og vi kan sommetider gå 1-2 uger uden varme og varmt vand (vi har altså 2 børn) det er jo ikke holdbart, i vinters gik der 3 uger inden der kom olie på og i skrivende stund er det 4 uger siden vi kontaktede dem første gang og sagde det var ved at være kritisk og nu har vi været uden varmt vand i 10 dage. De er stoppet med at tage telefonen når vi ringer og har flere gange indtalt besked samt sendt sms’er men der er ingen respons.

    Så spørgsmålet er, hvad pokker er vores rettigheder i alt det her ?
    Vi har nu fundet en anden bolig med indflytning d. 1/10-2018 så vi har lige opsagt (selvfølgelig skriftligt)
    Men vi kan jo af gode grunde ikke gå for lud og koldt vand indtil der.

    Venlig Hilsen
    Karina Hougaard

    Lejlighedstype og kommune
    Privat byggeri
    Sønderborg
  • #19005

    Jakob Lindberg
    Moderator

    Først vil jeg beklage, at I først får svar nu.
    Det er ærgerligt, at I har været så langmodige over for udlejer med hensyn til at få afhjulpet vedligeholdelsesmanglerne, som du omtaler i punkt 1 of 2.
    I kan klage til Huslejenævnet i Sønderborg Kommune, som derpå vil give udlejer et påbud om at få udbedret manglerne inden for en bestemt tidsprist. Men da I nu har opsagt lejemålet vil Huslejenævnet sandsynligvis afvise at gøre noget ved manglerne.
    Angående punkt 3, skal I selvfølgelig have varme og varmt vand. Hvis udlejer ikke fylder olie på tanken, kan I klage til Sønderborg Kommune og anmode dem lægge ud for olien. Henvis til lejelovens § 46 b.
    Meld jer ind i Haderslev Lejerforening og få yderligere rådgivning. Det er muligt, at I kan få et forholdsmæssigt nedslag i lejen på grund af mangler.
    I kan se lejerforeningens kontaktoplysninger ved at klikke på Lejerforeninger i bjælken ovenfor.

    Med venlig hilsen
    Jakob Lindberg

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.