Restancer på leje

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #17928
      Ritta Schmidt
      Gæst

      Jeg har betalingsproblemer ift. min leje, som er på 6000/mdr.
      Nogle måneder betaler jeg hele beløbet og i andre måske 500 eller 1.000 mindre afhængig af min økonomi. Jeg får hver gang jeg ikke har betalt helt en rykker og et kontoudtog. Nu vil udlejer pludselig have hele den genererede saldo og har sat mig frist på 14 dage, ellers opsigelse. Kan han det?

    • #17936
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Du står meget svagt i forhold til din udlejer, når du er bagud med huslejen.
      Din udlejer har ret til at få hele sit tilgodehavende betalt på een gang, hvis han overholder reglerne i lejelovens § 93, se nedenfor.
      Du kan være heldig, at udlejer har begået en fejl, således at hans rykker er ugyldig (f.eks. hvis beløbet er forkert). Dette kan medføre at din udsættelse af lejemålet bliver udsat. Men du kommer til at betale i sidste ende.
      Jeg vil derfor opfordre dig til at du gør alt, hvad du kan for at skaffe pengene.

      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

      Uddrag af lejeloven:
      § 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:
      a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf. stk. 2.

      Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 14 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav kan tidligst afgives efter 3. hverdag efter sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden fristens udløb. Er den i 2. pkt. nævnte hverdag en lørdag eller grundlovsdag, kan påkrav tidligst afgives den følgende hverdag. Udløber den i 2. pkt. nævnte frist på en helligdag, en lørdag eller grundlovsdag, udskydes udløbet af fristen til den efterfølgende hverdag. . Som gebyr for påkravet kan udlejeren kræve 250 kr. Det i 5. pkt. nævnte beløb er opgjort i 2009-niveau og reguleres en gang årligt efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det finansår, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Gebyret er pligtig pengeydelse i lejeforholdet.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.