Opkrævning for ´pletmaling´

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Opkrævning for ´pletmaling´

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19840
      Bondersholt
      Deltager

      Hej.

      Jeg er fraflyttet min lejlighed som jeg har boet i, i 6 måneder. Min udlejer har sagt, at der kan nøjes med at pletmales i lejligheden. Han vil selv male, og han giver udtryk for, at han ikke vil have, at jeg selv maler lejligheden. Dog siger han, at han skal have 4.000 kr for at pletmale. Hans begrundelse er, at han altid køber maling for 3.500 kr, og så er resten af beløbet løn til ham for udførelse af arbejdet.
      Jeg kan se, at den maling han køber koster 499 kr i Bilka. Malingen er samme størrelse som han selv køber. Jeg har konfronteret ham med dette, men han holder stadig fast i, at han skal have 4.000 kr for at male.
      Kan dette virkelig passe. Og kan man kræve at få kvittering/bevis på pris på maling? Kan min udlejer også opkræve betaling fra mig, for maling som ikke bliver brugt til istandsættelse af min lejlighed.

    • #19900

      Tak for dit spørgsmål.

      Ved fraflytning er udgangspunktet i lejeloven at lejer skal aflevere det lejede i samme stand, som det var ved overtagelsen, jf. lejelovens § 187, stk. 1.
      Efter en lejeperiode på 6 måneder vil en udlejer kunne kræve at lejemålet afleveres nymalet, såfremt lejemålet var nymalet på overtagelsestidspunktet. Hvis du selv vil male (istandsætte) dit lejemål inden aflevering, er det ikke noget udlejer kan bestemme. Så længe en lejer har råderet over det lejede, kan andre ikke bestemme om denne må male sit lejemål.

      Har en lejer afleveret det lejede uden at dette er istandsat, og udlejer er berettiget til at kræve betaling for istandsættelse, kan udlejer kræve sine udgifter hertil dækket af lejer. Udlejer skal som udgangspunkt dokumentere sine udgifter og skriftligt gøre dem gældende overfor lejer, i en fraflytteopgørelse.

      Venlig hilsen
      Martin G. Laursen
      Sagsbehandler

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.