Moderniseringstillæg

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19117
      ghitakorsgaard
      Deltager

      Hej
      Jeg bor i et alment boligbyggeri (mindre rækkehus, 115 m2)
      Min husleje er pt. 9155,-/md
      Den er på 5 år steget fra 8013,- altså 1142,-
      Jeg vil høre om det virkelig er lovligt at den må stige med denne hastighed?
      Derudover betaler jeg månedligt et beløb på 310,- for “forhøjet leje-modernisering” der dækker over et klædeskab og en skillevæg der var monteret da jeg indgik lejemålet.
      Kan boligforeningen blive ved med at opkræve dette beløb?

      Jeg glæder mig til at høre fra jer.
      Vh Ghita

    • #19170
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Ghita

      Først undskyld for den lange svartid.
      Der er ikke nogen overgrænse for, hvor meget lejen kan stige over en længere periode. Men forslag til arbejder eller forbedringer, der medfører huslejeforhøjelser på mere end 15 %, kan kun gennemføres, hvis det er gyldigt vedtaget på et afdelingsmøde. Se § 37, stk 3 i Almenboligloven (nedenfor)
      Det lyder også voldsomt med et forbedringstillæg på 310 kr månedligt for en skillevæg og et skab. Et sådant tillæg skal bortfalde når tilbagebetalingen er gennemført (sædvanligvis 10 år)
      Meld dig ind i Randers Lejerforening og få dem til at vurdere, om der er noget at gøre.

      Mvh.
      Jakob Lindberg

      UDDRAG
      Almenboligloven § 37, Stk. 3.
      Medfører et arbejde eller en aktivitet lejeforhøjelse, der overstiger 15 pct. af den gældende årsleje, skal godkendelse ske ved urafstemning blandt afdelingens boligtagere, når krav herom fremsættes af det i vedtægterne fastsatte nødvendige antal stemmeberettigede deltagere på afdelingsmødet. Antallet kan i vedtægterne højst fastsættes til at udgøre 25 pct. af de fremmødte stemmeberettigede deltagere.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.