Manglende flugtveje

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19938
      micras
      Deltager

      Jeg har lejer en bolig på 3 værelser og samlet 75 m2. Det ene værelse er et rum med kun en indgang, men ingen flugtveje udeover den ene dør – altså ingen andre døre eller vinduer. Må dette rum indregnes i det samlede antal rum/samlede areal, for det kan vel ikke bruges til egentlig beboelse?
      Det er meningen at min datter skal have værelse der, men det er jo ikke muligt i forhold til sikkerhed i forbindelse med brand.
      Jeg har tjekket BBR for lejligheden, og den siger 3 vær/75 m2 – men må det skrives i en lejekontrakt, hvis det ikke kan bruges til beboelse?

    • #19973

      Tak for dit spørgsmål.

      Der er forskellige krav til flugtveje for etageboliger og enfamilieboliger.

      I etageejedomme er der mere skærpede krav end til hus. Dog skal man være opmærksom på, at de krav der gælder i dag, ikke nødvendigvis var gældende, på det tidspunkt etageboligen blev opført. Det er de gældende krav på opførselstidspunktet, en etageejendom skal opfylde. Derfor kan man bo i en etageejendom, hvor de gældende krav måske ikke er opfyldt.

      Hvis du vil vide om det boliglejemål du bor i har lovlige flugtveje (altså opfylder det gældende krav på opførselstidspunktet), kan du henvende dig til den lokale kommunes tekniske forvaltning.
      Du kan også indbringe en sag for huslejenævnet om at dele af lejemålet ikke kan bruges til beboelse, og derfor er mindre end aftalt i lejeaftalen, og lejen derfor for høj. Til dette vil jeg anbefale at du søger vejledning i en lejerforening.

      Umiddelbart ser

      Venlig hilsen
      Martin G. Laursen
      Sagsbehandler

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.