Leje af lejlighed uden kontrakt – hvad gælder?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Leje af lejlighed uden kontrakt – hvad gælder?

Viser 2 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #17748
      Elin
      Gæst

      Min kæreste og jeg lejer en lejlighed uden kontrakt, siden efteråret 2014. Udlejer har bedt os at fraflytte, da udlejer synes vi “spreder dårlig stemning”. Vi har ikke fået nogle advarsler, hverken mundtlig eller skriftlig, for dårlig opførsel, lejen er betalt, intet er misvedligeholdt.
      Vi aftalte mundtlig med udlejer at vi fraflytter hurtigst mulig, men ikke før vi har fundet anden bolig, men på betingelse af, at der ikke er tre måneders opsigelse fra vores side, at udlejer står for maling og at vi bruger “depositum” til afbetaling af lejen fra nu af.

      Ergo, vi betaler ikke leje for denne måned. Vi har nu fået trusler på skrift om at lejen skal betales i henhold til lejelovens § 93, ellers bliver vi smidt ud.
      Jeg har på skrift at “depositum” er to måneders leje, og at disse er for at sikre udlejer leje. Kan dette tolkes som forudbetalt leje?
      Hvordan skal vi håndtere situationen? Hvad gælder når vi ikke har nogen kontrakt? Vi har ingen intentioner om at blive boende.
      Gerne svar med henvisning til § i lejeloven.

    • #17763
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Der står i lejelovens § 3, at en “lejeaftale anses for indgået på lovens vilkår, i det omfang, der ikke udtrykkeligt er fastsat andet i aftalen.”
      I der derfor beskyttet af lejeloven blandt andet mod opsigelse.
      Noget andet er om I kan undlade at betale husleje i de sidste måneder før I flytter. Så vidt jeg forstår det, har I aftalt med udlejer, at I ikke skal betale husleje de sidste måneder. I dette tilfælde kan han ikke sætte jer ud af lejemålet heller ikke ved fogedrettens hjælp.
      Der sker desværre af og til fejl i fogedretternes behandling af disse sager. Søg derfor rådgivning hos en lejerforening eller en lejeretskyndig advokat.
      Med venlig hilsen, jakob Lindberg

    • #17764
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Se ovenfor

Viser 2 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.