Kulde i lejlighed

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19634
      Sara1996
      Deltager

      Hej, jeg er lige flyttet ind i en ny lejlighed i Aalborg. Det er et udlejningsejendom. Jeg bor i stue etagen, med en kælder som ikke er isoleret… Jeg oplever at mit badeværelse og mit køkken er meget koldt.
      Jeg har radiator i stuen og i soveværelset. Badeværelset er bygget af meget tynde vægge i træ, også med fliser på, og jeg målte temperaturen derinde til 11 grader. Selvom jeg har radiator i stuen, så er det svært for mig at få det varmet op, uden af jeg skal skue helt op på maks, også vil der stadig ikke kunne blive særlig varmt derude.. Skal der ikke kunne blive varmet ordentligt op, uden det burde koste mig en formue? Hvis jeg skruer radiatoren i soveværelset op, så er det ikke muligt at sove derinde, da der så vil blive meget varmt derinde og koldt i gangen og på badeværelset

      Mvh Sara

    • #19692

      Tak for dit spørgsmål.

      Beklager den lange svartid.

      For at få det bedste indeklima bør alle radiatorer i lejemålet stå på det samme (helst på 3, svarende til 20-21 grader), for at luften kan cirkulere frit, bør dørene mellem rummene stå åbne. Hvis en termostat virker, vil den hvis den står på 3, varme op til luften omkring den er 20-21 grader. Når flere radiatorer kan “samarbejde” er det også billigere at opvarme lejemålet.
      Er temperaturen forskellig i lejemålets rum kan du risikerer at få problemer med fugt og skimmel, skader som en lejer i det tilfælde kan være erstatningsansvarlig for.

      Som udgangspunkt er et lejemål der ligge over en kælderen eller med dårlig isolering ikke en mangel ved lejemålet, såfremt dette har været synligt for lejer i forbindelse med lejeaftalens indgåelse. Det lejede er i det tilfælde måske over en kælder, i en gammel dårligt isoleret bygning, men det er hvad lejeren “kan kræve”, efter lejelovens § 11, stk. 1. Et ældre lejemål vil jo være generelt billigere i leje, men må også forventes at koste mere at holde opvarmet.

      Det kan dog være en mangel hvis der er for få radiatorer i lejemålet, det afhænger af disses størrelse i forhold til lejemålets areal. Det kaldes at radiatorerne er underdimensionerede. Det samme gør sig gældende, hvis kulden skyldes at udlejer ikke har holdt bygningen ved lige. I det tilfælde vil udlejer kunne pålægges at udbedre problemerne.

      Venlig hilsen

      Martin G. Laursen
      Sagsbehandler

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.