Klage over varmeregning

Tagget: 

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19923
      krisoe
      Deltager

      Kære DKLF

      Jeg håber, I kan hjælpe mig i den rigtige retning.

      Vi har modtaget en varmeregning, som vi har svært ved at genkende, da vi næsten ikke har haft tændt for varmen i perioden. Det har vi skrevet til administrator og ISTA, som begge fastholder varmeregningen. Nu har vi betalt, da vores udlejer ville sende os til inkasso.

      Ved I, hvor vi kan henvende os, når det drejer sig om privatudlejning, som bliver administreret af Advokaternes Ejendomsadministration?

      Vi har først henvendt os til Advokaternes Ejendomsadministration, og de henviste os til ISTA, som henviste os tilbage til AE, som så ville sende os til inkasso.

      Håber, I kan hjælpe os i den rigtige retning.

      Her kan I se vores klage:

      Kære Ista
      Vi har modtaget en varmeregning for Skånegade X 2300 København S, som vi ikke kan forstå. Regningen er 70% højere end acontobeløbet og dækker en periode, hvor vi har haft varmen slukket i langt de fleste måneder.
      Varmeregnskabet dækker perioden 1. marts 2021 til d. 31. december 2021, og i hele sommerperioden er varmen slukket og vi fraflyttede lejligheden d. 31. oktober, hvorfor der var slukket for varmen i november og december. Derfor kan vi ikke forstå en samlet regning på 13. 776,17 kr. Især fordi, at vi allerede har betalt 8000 kr. aconto.
      Har I mulighed for at tjekke om der kan være sket en fejl i aflæsningen, og sende hos en månedlig opgørelsen?

      //

      Svar fra ISTA:
      Hej Kristoffer,

      Tak for din mail.

    • #19934

      Tak for dit spørgsmål.

      Hvis du som lejer modtager et forbrugsregnskab med fejl i, skal du gøre skriftlig, begrundet indsigelse mod det. Udlejer skal herefter indbringe forbrugsregnskabet for huslejenævnet hvis han vil fastholde sit krav. Dette følger af lejelovens § 77.

      “§ 77. Lejeren kan skriftligt gøre indsigelse mod de enkelte forbrugsregnskaber, senest 6 uger efter at regnskabet er kommet frem til lejeren. […] Indsigelsen skal indeholde oplysning om, på hvilke punkter regnskabet ikke kan godkendes. Udlejeren skal indbringe sagen for huslejenævnet senest 6 uger efter lejerfristens udløb, hvis udlejeren ønsker at fastholde sit krav om efterbetaling i henhold til regnskabet.”

      Hvis du havde gjort skriftlig, begrundet indsigelse mod forbrugsregnskabet, skulle du afvise kravet om efterbetaling, hvis ikke udlejer havde indbragt sagen for huslejenævnet.

      En begrundelse for indsigelse kan være fejl i regnskabet, fejl ved målerne (målingen) eller fejl ved fordelingen.

      Når du nu har betalt, bør du Starks kontakte en lejerforening, så der kan startes en huslejenævnssag om forbrugsregnskabet. På den måde kan du måske få dine penge tilbage.

      Venlig hilsen
      Martin G. Laursen
      Sagsbehandler

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.