Fraflytningsgebyrer

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #8634
      Anonym
      Gæst

      Vi har lejet en lejlighed fra 15.7.08 til 31.12.08
      ad.§ 2 i vores lejekontrakt siger
      Såfremt lejer opsiger lejemålet i løbet af det første år fra lejemålets begyndelse skal lejer sig til at betale et gebyr stort kr. 2.500
      Såfremt lejer opsiger lejemålet og ønsker at blive frigjort tidligere end det i §2anførte opsigelsesvarsel, og såfremt det lykkes udlejer at få genudlejet lejligheden inden udløbet af opsigelsesvarslet, skal lejer betale et gebyr stort kr. 1500.
      Vi var ude 15. dec. som vi skulle – og lejligheden blev udlejet igen d.20.dec. kan det passe at vi skal betale husleje for den anden familie? og er alle de gebyrer overhovedet lovlige?
      Vi har betalt 16.200 i depositum, og opsagt som det er foreskrevet i lejekontrakten.
      På forhånd tak for dit svar.
      Med venlig hilsen
      Lone Skøtt

    • #8635
      Anonym
      Gæst

      Jeg vil mene, at begge de to gebyrer er ugyldige, og at udlejer dermed ikke er berettiget til at fratrække dem fra depositum ved den endelige afregning.
      Jeg tager forbehold for svaret, da jeg ikke har læst lejekontrakten i sin helhed.
      2.500 kr-gebyret er omfattet af forbuddet mod dusør ved lejemålets indgåelse (Lejelovens § 6). Generelt gælder det princip, at opkrævning af gebyrer og andre beløb uden for huslejen forudsætter særlig hjemmel (tilladelse) i lejeloven. Og en sådan hjemmel findes ikke.
      Det samme gælder for 1.500-kroners gebyret (straks-udlejnings-gebyr). Dette er ikke gyldigt som et fast gebyr. Derimod må en udlejer gerne fratrække dokumenterede ekstraomkostninger, som han har haft på grund af den hurtige genudlejning.
      Generelt ophører en lejers pligt til at betale husleje i samme øjeblik den nye lejer betaler husleje.
      Søg råd i en lejerforening.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.