Forbrugsopgørelse og graddage

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Forbrugsopgørelse og graddage

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19844
      Hr.Nielsen
      Deltager

      Min kæreste og jeg fraflyttede et lejemål medio oktober og afleverede nøglerne primo november. Eftersom vores opsigelsesperiode var uafsluttet, hæftede vi endnu for lejemålet i yderligere to måneder. Udlejer fandt dog en ny lejer medio december.

      Vi har nu fået en forbrugsopgørelse, hvori vores forbrug er udregnet på baggrund af graddage (det har selskabet bekræftet). Forbrugsperioden hedder 1. april – 15. december.

      Min kæreste og jeg er meget sparsommelige med varmen. I forbrugsperioden har vi slet ikke haft radiatorerne tændt. Oktober var varmere end sædvanlig og nov-december boede vi der slet ikke, og vi efterlod radiatorerne slukkede. Vi kan ikke dokumentere dette. Vi har dog altid fået ~1.750-3.000kr tilbage ved tidligere opgørelser.

      Det koster os altså dyrt, at man har valgt at udregne vores forbrug på baggrund af graddage. Vi står til at skulle efterbetale >1.000kr.

      På forbrugsopgørelse skriver selskabet:

      “Har det ikke været muligt at foretage en aflæsning ved fraflytning, er forbruget beregnet i henhold til graddage sat i forhold til de antal dage du hæfter for lejemålet”.

      Hverken udlejer eller det selskab, der leverer varmen, har forsøgt at kontakte os angående varmeaflæsning.

      Mit spørgsmål er derfor: Kan jeg bestride, at det ikke har været muligt at foretage en aflæsning?

      For det første har de slet ikke forsøgt.

      For det andet har udlejer fået lejemål og nøgler overdraget to måneder inden udgangen af opsigelsesperioden. Det burde da have været en simpel sag at arrangere en aflæsning i perioden.

      • Dette emne blev ændret 1 år, 9 måneder siden af Hr.Nielsen.
    • #19901

      Tak for dit spørgsmål.

      Som udgangspunkt mener vi i lejerbevægelsen at varmeforbruget ikke må beregnes ud fra graddage, når varmeselskab eller udlejer ikke har foretaget nødvendige aflæsninger. Desværre ser vi tit udlejerne få medhold i boligretterne, i disse sager.

      Du bør gøre begrundet indsigelse mod varmeregnskabet, og søge hjælp i en lejerforening. På den måde kan du måske ende med at få medhold i en indsigelse.

      Venlig hilsen
      Martin G. Laursen
      Sagsbehandler

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.