Fejl i elektronisk måler for gulvvarme

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Fejl i elektronisk måler for gulvvarme

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #17766
      Troels
      Gæst

      Hej,

      Jeg modtog for en uges tid siden min forbrugsopgørelse, hvorpå der til min store forbavselse var opgjort forbrug af gulvvarme for 14XX kroner – selvom jeg på intet tidspunkt i varmeåret havde haft det tændt (det er kun i badeværelset). Jeg ringede til aflæserselskabet, som blot konstaterede at det var, hvad de havde mål det til. Jeg tjekkede selv måleren efter kyndig vejledning, og fandt at de havde aflæst korrekt, og at det også var gældende året forinden. Altså mente måleren at jeg havde brugt gulvvarme for 14XX kroner.

      Jeg vidste dog, at det ikke var tilfældet, og undersøgte derfor årsagen. Jeg fandt, at problemet skyldes at den elektroniske måler til gulvvarme OGSÅ følger radiatorerne (som ellers måles seperat på dem hver enkelt). Dvs. at jeg reelt set er faktureret to gange for mit varmeforbrug via radiatorer.

      En VVS’er skal ud og verificere dette, og derefter modtages en revideret forbrugsopgørelse.

      Mit spørgsmål er så; Hvilket beløb kan jeg forvente for gulvvarme nu? Principielt mener jeg, at det bør være 0, idet måleren er fejlbehæftet og derved utroværdig, og desuden ud fra det faktum at jeg rent faktisk intet har brugt. Kyndige folk fortæller mig dog, at de (aflæsningsselskabet) må lave et estimeret skøn for forbruget i stedet. Er det virkelig korrekt?

      I så fald bliver jeg jo straffet for deres fejl i måler, for havde den virket havde beløbet jo været 0.

      Håber I kan hjælpe mig.

    • #17779
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Det er svært at forestille sig, hvad resultatet af den nye “måling/beregning” vil være. jeg kan dog sige følgende:
      1) Hvis det reviderede forbrugsregnskab komme frem til dig efter at lejelovens frist for aflæggelse af varmeregnskab er udløbet, så kan udlejer ikke kræve efterbetaling.
      2) Ang. Beregnet varmeforbrug. Hvis du bor i alment byggeri er det et gyldighedskrav, at udlejer/varmemåler i varmeregnskabet konkret viser, hvordan dit forbrug er beregnet. Det er ikke nok at skrive at “forbruget er beregnet, v.hj. af graddage”. Se alemenlejeloven § 5, stk. 1
      Med venlig hilsen, Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.