Får lejerne del i tilbagebetaling af for høje ejendomskatter ?

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Får lejerne del i tilbagebetaling af for høje ejendomskatter ?

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19441
      Rolf Nielsen
      Deltager

      Skatteministeriet har annonceret tilbagebetaling af 13.000 millioner i for meget indbetalte ejendomsskatter. Vi lejere som har indbetalt for meget i husleje til en alment boligselskab som gik konkurs i 2013, men som lejere hos nu en privat udlejer har vi lige fået varslet en huslejestigning på 20.125 pga. højere skatter og afgifter i henhold til lejelovens §§ 50-52. Såfremt udlejer får tilbagebetalt for høje ejendomsskatter bør det komme lejerne til gode da det er lejerne som har betalt de for høje skatter og afgifter i årevis. Det er jo lejerne som har betalt de høje ejendomsskatter siden 2011 – både som lejere i et dyrt alment boligselskab og hos den nye private udlejer som har fastholdt huslejen siden konkursen. Vi lejere bør vel også kompenseres når skattemyndighederne har opkrævet for meget i boligskatter ? Retfærdighed bør vel også gælde for lejere.

    • #19455

      Tak for dit spørgsmål.

      Jeg beklager det har taget så lang tid at svare.

      Bortfalder, eller nedsættes, skatter og afgifter der påhviler ejendommen, har lejerne krav på at få nedsat lejen tilsvarende, efter lejelovens § 52. Det er dog udlejer selv der skal opdage dette og meddele det til lejerne, hvilket vi ofte ser blive glemt.

      Med hensyn til din mulighed for tilbagebetaling eller nedsættelse, afhænger det af en lang række enkelte forhold ved dit lejemål, som du efter min opfattelse bør få din lokale lejerforening til at hjælpe dig med at kigge på.

      Mit endelige svar bliver et sikkert utilfredsstillende “måske”, men jeg er enig i det sidste du skriver.

      Venlig hilsen
      Martin G. Laursen
      Sagsbehandler

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.