Forsvar den omkostningsbestemte husleje! › Forums › Lejerbrevkassen › Ekstra opkrævning af renovation
Tagget: renovation
- Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 1 måned siden af
Jens Martin Greve Laursen.
-
ForfatterIndlæg
-
-
4. april 2020 kl. 13:31 #19402
ramaschan
DeltagerHej brevkasse
I vores lejlighedskompleks er der opstået problemer med overfyldte affaldskontainere, bl.a. pga. forkert affaldshåndtering af lejerne. Her har udlejer skullet betale et ekstra gebyr for overfyldte kontainere til renovationsfirmaet. Dette gebyr har de valgt at lægge over op lejerne (100 kr per lejer). Er det lovligt? Hvad kan man gøre for at undgå det? Jeg har fundet denne side (https://www.dklf.dk/artikler/renovation-maa-ikke-opkraeves-saerskilt/), men er ikke sikker på, at den besvarer såkaldte “strafgebyrer” for “dårlig opførsel”.
Mvh
-
28. maj 2020 kl. 15:14 #19453
Jens Martin Greve Laursen
ModeratorTak for dit spørgsmål.
Jeg vil starte med at undskylde den lange svartid.
Udlejer må som udgangspunkt ikke særskilt kræve at lejerne skal betale det faste gebyr for renovation, dette er en del af ejendommes faste driftudgifter.
Er udlejer blevet pålagt en afgift som følge af overfyldning af ejendommens affaldscontainere, kan denne som udgangspunkt heller ikke kræves betalt af ejendommens lejere.Hvis udlejer skal kunne kræve afgiften betalt (refunderet) af lejer eller lejerne, skal udlejer have påmindet lejer/lejerne om at overfyldning kan medføre at man skal betale en afgift. Udgiften kan dog kun kræves betalt af lejer/lejere der er ansvarlige for handlingen (overfyldningen), ikke af alle lejerne. Det er udlejer der har bevisbyrden i denne situationen, både for hvem der er ansvarlig for overfyldningen samt for merudgiftens størrelse.
Venlig hilsen
Martin G. Laursen
Sagsbehandler
-
-
ForfatterIndlæg
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.