depositum dif.

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9057
      Anonym
      Gæst

      Hejsa… jeg påtænker at fraflytte min lejlighed hvori jeg har boet i 13 år. Det forlyder at mit boligselskab er gode til at inddrive depositum i forb. m istandsætelse. Der var en gang en lov som sagde at efter 7 år kunne man betragte indvendig slid på lejemålet som alm slidtage, hvorfor man trak ex antal år fra i vedligeholdelses pligt?Kan jeg forvente at skulle betale en tårnhøj istandsættelse efter fraflytning efter at have boet 13 år i lejemålet? Skal jeg male døre og paneler og slibe gulv eller kan jeg benytte mig af en evt. paragraf vedr. 7 års reglen??

    • #9058
      Anonym
      Gæst

      Jeg kan ikke svare dig udtømmende, men her er et par del-svar blandt andet fordi jeg ikke har set din lejlighed.
      Vedr. “7-års reglen”
      Hvis du bor i et alment boligorganisation (boligforening) og du har den indvendige vedligeholdelse, skal du betale for “normalistandsættelse” ved fraflytning. Dette dækker maling/hvidting af vægge og lofter. Denne betaling nedtrappes normalt med 1 % pr måned, du har boet i lejligheden. Dvs. at du efter 8 år og 4 måneder ikke skal betale for “normalistandsættelse.

      Du skal i øvrigt ikke betale for skader, der skyldes manglende vedligeholdelse. Dette betales af udlejer (afdelingen).

      Derimod skal du betale for alle skader, der skyldes misligholdelse (dvs. uforsvarlig adfærd, forkert brug af lejligheden, og forkert vedligeholdelse).

      Søg råd i en lejerforening.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.