Brændt lejlighed

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19831
      Mortenchr
      Deltager

      Hejsa.
      Min nu afdøde mor bor i lejlighed i alment byg , hun ryger i sengen og lejligheden brænder, så den er ubeboelig , min mor dør 2 dage efter branden og boligforeningen vælger nu at køre opsigelsen som et dødsbo, med 3 måneds opsigelse.
      Kan dette være rigtigt

    • #19832
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Mortenchr
      Jeg er ikke ekspert i dødsboer, men jeg mener at boligselskabet har ret i deres behandling af sagen.
      Hvis en lejer dør, har boligselskabet ret til at ophæve lejemålet efter Almenlejelovens § 90, stk.1 nr. 4, hvor der står, at udlejer kan hæve lejeaftalen,…”når lejeren fraflytter det lejede i utide uden aftale med udlejeren”
      I denne situation skal dødsboet, som overtager lejerens forpligtelser, betale husleje i opsigelsesperioden på 3 måneder. Det fremgår af Almenlejelovens § 92, stk 1.
      Hvis udlejer genudlejer lejligheden inden for 3-måneders perioden skal den leje, som den nye udlejer betaler, fragå i kravet over for dødsboet. Det samme gælder, hvis lejligheden kunne være genudlejet inden for 3-måneders perioden, men ikke er blevet det på grund af forsømmelighed fra udlejerens side.

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.