Beboerdemokrati

Viser 7 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19118
      jane07
      Deltager

      Hej.

      Jeg kunne god tænke mig at vide, i hvilke helt “specielle tilfælde” en selskabsbestyrelse kan tilsidesætte/anullere beboernes demokratiske beslutning.
      Hvilke tilfælde kan de bruge denne tilsidsættelse af beboernes stemme ?.

      Beboerne bliver udsat for dette i øjeblikket af vores selskabsbestyrelse. Hvilke er meget uretfærdigt.
      Hvor finder jeg oplysninger om dette henne. Eller kan du svare mig på det spørgsmål ?.

      Hvordan bliver man medlem hos jer ? – Hvor meget koster det ? Vi har brug for hjælp hurtigt.

      Hilsen Jane Rasmussen
      Bellisbakken 6
      3460 Birkerød

    • #19135
      Peder Peder
      Blokeret

      Hvis beboerne har vedtaget et forslag på et ordinært afd.møde, så kan ingen tilsidesætte dette (medmindre det er et ulovligt eller umuligt at gennemføre, fx. at opsige alle med rødt hår).

      Det giver næsten sig selv, at de lovbefalede årlige møder ville være en farce, hvis et “selskab” kunne vælge og vrage om beboerne vedtagelser skulle være gyldige.

      Du bør derfor sende en klage til den afdeling i din kommunne der har tilsyn med almene boliger og forklare at “selskabet” tilsidesætter beboernes vedtagelse (og hvis du skriver, så undersøg lige også om både “selskabet” og bestyrelsen har gjort deres mødereferater tilgængelige, og tilføj dette til klagen, hvis de ikke har, da det har været lovpligtigt siden 2009).

      Det findes kun et tilfælde i lovgivningen, hvor et “selskab” kan tilsidesætte – eller gennemføre – en beslutning, og det er hvis beboerne gentagne gange nedstemmer (nødvendige) renoveringer. Men så skal selskabet også, sende en begrundelse til boligministeriet som skal godkendes. Ud fra dette kan du se, hvor meget en beboervedtagelse egentlig skal respekteres.

    • #19136
      Peder Peder
      Blokeret

      Bemærk iøvrigt, at hvis du mener at en vedtagelse er ulovlig, skal du klage til beboerklagenævnet inden 4 uger efter mødet (dette er en anden instans, end kommunens tilsyn).

    • #19138
      jane07
      Deltager

      Hej Peder Peder.

      Mange tak for dit svar. Det var dejligt at få svar på – at bestyrelse/selskabsbestyrelsen er helt forkert på den. De har i forbindelse med en “design manuel” oplyst at De, havde overrullet vores afstemning på beboermøde – fordi vi stemte nej til denne designmanuel som vor fyldt med fejl. Godt nok, er det i forbindelse med noget renovering af vores huse. Men denne designmanuel, har de sagt – at Rudersdal Kommune havde krævet,at der blev lavet denne manuel i forbindelse med boligselskabet skulle have godkendt af skema B i forbindelse med en renovering. Dog skal det sige at, der allerede ligger en principgodkendelse fra kommunen fra 1973 + 1989 og 2002, med tilhørende skrivelser og tegninger/og helhedsplan. Vi har kun stemt for eller imod denne plan 1 gang. Hvilket – så ikke berettiger Dem til at gøre det som de har gjort – nemlig skrevet til kommunen at vi skulle have godkendt den på beboermødet. Takker mange gang for svaret. Hilsen Jane

    • #19143
      Peder Peder
      Blokeret

      kløjs

    • #19144
      jane07
      Deltager

      Hej Peder Peder.
      Igen kan jeg kun sige dig mange tak for dit svar.
      Men vi er oppe imod et boligselskab – afdelingsbestyrels -selskabebestyrelse, som gør lige som de her lyst til. De fylder alle med løgne og usandhed overfor beboerne. Bare for at give dig 1 eksempel – Den 21 december 2019, have de skrevet ud til alle beboerne at de ville indkalde os til et ekstraordinært beboermøde den 24.januar 2019. Vi beboer har så 14 dage til at komme med vores spørgsmål, hvor sidste mulighed er i dag den 10/1.2019.
      Men i går fik vi så den indkaldelse, dateret forkert (de skrive den 10/1.2019) Selv om datoen i går jo var den 9/1.2019. Og ikke nok med det. Så har de skrevet at, det nu hedder en “Indkaldelse til informationsmøde”, og ikke det lovet beboermøde.
      Eller at de har hyret et firma til at komme og rive beboerens udestuer/overdækket terrasser ned, MED Kommunegodkendelse – under dække af at – det er kommune som kræve dette. (hvilket de ikke gør) Der så mange uretfærdigheder i dette som de gør og siger.
      Jeg har skrevet til Kommune – kommunal bestyrelsen til BL. Ja til alle jeg kunne tænke på. Det eneste der er tilbage nu – ser ud til (måske) en advokat som kan hjælpe os. – Men vi har ikke råd til at hyre en advokat. snøft.
      Men vores lille retfærdigheds gruppesom bestående af 7 person – vil stadigvæk kæmpe for vores rettigheder og for lovgivningen som selv disse personer skal følge – men som de slet ikke gør. Der er virkeligt op af bakke dette her. Hilsen Jane.

    • #19145
      Peder Peder
      Blokeret

      Hvis bestyrelsen har fremlagt et forslag til godkendelse, så er det naturligvis fordi at det kræver en beboervedtagelse. Bliver der stemt nej, kan de ikke bare fortsætte og i så fald, skal de følge nedenstående lovgivning.

      Med andre ord, skal ledelsen (org.best.) have klar godkendelse i form af et beboermøde og vedtagelse, før de iværksætter noget som helst. At de indhenter “tilladelse” o.l. fra kommune, er ikke et argument for, at de kan tilsidesætte deres pligt iflg. §37. nedenfor.

      Du (I) bør så absolut skrabe sammen til de 440 kr (+indmeld.gebyr) i lejerforeningen, som vil kunne skrive til kommunen onmkring manglende beboergodkendelser (Jeg vil tro det er Roskilde afd.).

      Bekendtgørelse af lov om almene boliger mv. – LBK 1116 (2017-10-02)

      §37. Afdelingsbestyrelsen forelægger de overordnede rammer for iværksættelse af arbejder og aktiviteter i afdelingen for afdelingsmødet til godkendelse, forinden disse iværksættes.

      Stk. 4. Kan afdelingsmødets godkendelse af gennemførelse af arbejder og aktiviteter ikke opnås, eller forkastes forslag herom ved urafstemning, kan boligorganisationens øverste myndighed uden afdelingens samtykke træffe beslutning om gennemførelse af
      1) større renoveringsarbejder,
      2) større energibesparende foranstaltninger,
      3) boligsociale helhedsplaner og
      4) fremtidssikring af bebyggelsen.

      Stk. 6. Den øverste myndigheds beslutning om gennemførelse af arbejder efter stk. 4 skal indberettes til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. skal indeholde oplysning om arbejdernes og aktiviteternes art … og om baggrunden for, at øverste myndighed har fundet det nødvendigt at bringe stk. 4 i anvendelse.

    • #19173
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Jane

      Jeg kan tilslutte mig Peders svar – spørgsmålet er blot om beslutningen hører ind under § 37, stk. 4-6

      Jeg vil foreslå jer at melde jeg ind i Amager Lejerforening. Se kontaktoplysninger i menuen “Lejerforeninger”

      Hilsen Jakob Lindberg

Viser 7 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.