§11 på 5 seperate sider

  • Dette emne er tomt.
Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #9240
      Anonym
      Gæst

      Hej,
      Jeg har netop modtaget en lejekontrakt der skal være underskrevet til d. 27.

      Jeg er dog lidt skeptisk ved at skrive under. Bl.a. fordi der er 5 (ja FEM) hele A4 sider med §11 fravigelser.

      Lejlighederne er nyopførte.

      Ifølge §5 i LL skal det fremhæves hvis lejer stilles dårligere end LL. Disse 5 A4 sider er med 100% samme skrifttype og dekoration (ingen fed eller kursiv skrift). Overskrifter som: “Om betaling af leje” og “Vedligeholdelse i lejeperioden (§8)” er dog understreget.
      Er denne §11 tilføjelse ugyldig? Eller er “fremhævet” blot at det er på særskilte A4 ark?

      Det drejer sig om at lejer har fuldstændig invendig vedligeholdelse og huslejeregulering.
      Lejligheden overtages nyistandsat og skal også afleveres sådan.

      Det gælder jo også køkkenborde, vinduer osv. Vil udlejer kunne kræve et køkkenbord udskiftet, hvis dette er behandlet efter forskrifterne og benyttet fuldstændig normalt. Altså kan en enkelt lille rids foresage en udskiftning af køkkenbordet? Rent teoretisk kan det jo, da lejemålet skal afleveres nyistandsat.

      Desuden står der at vi skal være ude 14 før lejemålets ophør, og at vi skal betale frem til ophøret. Kan man dette? Altså vi betaler for 14 dage vi ikke bor der?

      Der står bl.a. også at “lejemålets elektriske og sanitære installationer skal være efterset af en autoriseres installatør” ved fraflytning. Er det lovligt? Kan vi selv få det gjort eller skal vi betale udlejer dyre domme for dette?
      Desuden skal ALT istandsættelsesarbejder udføres af autoriserede håndværkere.

      Jeg har aldrig set så mange §11 fravigelser, og jeg er lidt skeptisk. Kan du/i hjælpe med et par gode råd?

    • #9241
      Anonym
      Gæst

      Dit spørgsmål er for langt og kompliceret til at vi vil besvare det her i brevkassen i sin helhed.
      Problemet er ellers særdeles interessant og aktuelt.

      Der er fornylig faldet en dom i Vestre Landsret, som siger, at § 5 i Lejeloven skal forstås bogstaveligt på samme måde, som du gør det. Denne dom er den eneste nyere dom, som udtaler sig om dette problem.

      Men desværre findes der ældre domme, som ikke er nået til samme resultat.

      Udlejerorganisationerne og deres advokater fortolker § 5 således at fremhævelseskravet kun gælder den fortrykte tekst, men ikke indholdet i § 11. Hvis de får ret, så vil de mest fantasifulde udlejere blive fristet til at skrive alle mulige og umulige vilkår ind i § 11.

      § 11 vil svulme mere og mere op, og man kan teoretisk forestille sig en § 11, der fylder 100 sider, hvilket vil gøre lejekontrakten fuldstændig uoverskuelig.

      Vær opmærksom på, at § 11 i nogen tilfælde kan tilsidesættes efter § 5, stk. 2 og 3 i Lejeloven. I følge denne paragraf må man ikke anvende uautoriserede blanketter. Gør man det alligvel er vilkår, som stiller lejeren ringere end lejeloven, ugyldige.

      En sådan uautoriseret blanket kan foreligge, hvis udlejer har udfærdiget teksten i § 11, således at lejeren må tro, at der er tale om standardvilkår. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis udlejer har indsat rubrikker i paragraffer i § 11, som skal udfyldes i hånden.

      Det kan ogaå foreligge, hvis teksten viser at den gælder flere forskellige lejemål i ejendommen.
      Der kan f.eks. stå: “Såfremt der hører have til ejendommen skal lejeren vedligeholde denne”.

      I så tilfælde er der tale om en blanketlignende lejeaftale, der er omfattet af Lejelovens § 5, stk. 3.

      Jeg vil opfordre dig til at melde dig ind i een af vore lejerforeninger og få rådgivning. Hvis sagsbehandleren ikke har erfaring med dette meget specifikke problem, kan vedkommende trække på assistance fra Danmarks Lejerforeningers sekretariat.

      Med venlig hilsen

      Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.