Opsigelse (hvornår)

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19466
      esther
      Deltager

      Hej!:)
      Jeg står og gerne vil opsige min kontrakt hurtigst muligt da jeg har en anden lejlighed der venter mig allerede 1. August.

      Jeg bor sammen med en anden, vi står begge på kontrakten og betaler begge lige meget til vores udlejer (4881,50kr). Jeg betalte et depositum +husleje da jeg flyttede ind (17.331,50kr I alt).

      Mit spørgsmål er så:
      1. Får jeg mit depositum tilbage på 12.450kr?
      2. Min kontrakt siger følgende “(lejeren Kan opsige en lejeaftale med 3 måneders varsel til den første hverdag i en måned…” betyder det, at jeg kan opsige min kontrakt i juni, og så derefter SKAL betale husleje de næste tre måneder frem? Eller kan jeg opsige min kontrakt allerede i juni? og Er der mulighed for ikke at skulle bo og betale 3 måneder frem?
      Mvh Esther:)

    • #19478

      Tak for dit spørgsmål.

      Jeg beklager svartiden.

      Svar på spørgsmål 1: Når i begge står på lejekontrakten, er der tale om en aftale mellem 3 parter, udlejeren og to lejere der hæfter solidarisk. Som udgangspunkt kan en sådan aftale kun ændres hvis alle 3 aftaleparter accepterer ændringen (at du skrives ud/frigøres af aftalen, der herefter så vil være mellem den tilbageværende lejer og udlejer).
      Du kan derfor som udgangspunkt heller ikke kræve din del af depositum tilbagebetalt fra udlejer, med mindre der indgås en aftale med udlejer om dette. Du bør henvende dig til udlejer og bede om at du bliver frigjort fra lejeaftalen, acceptere udlejer dette kan du få dit depositum tilbagebetalt. Afviser udlejer dette kan du eventuelt aftale med den lejer der bliver boende at denne betaler dig dit depositum, så den tilbageværende lejer nu har betalt hele det erlagt depositum.

      Svar på spørgsmål 2: Når der står “lejeren kan” i lejeaftalen er det i jeres tilfælde ment som begge lejerne, da begge lejere er aftaleparter og du kun kan frigøres fra aftalen med udlejers og den anden lejers accept. Det der kan opsiges med 3 måneders varsel er hele aftalen, ikke kun din del af den, med mindre dette sker med udlejers accept, altså efter skriftlig aftale med udlejer og den anden lejer. Med hensyn til lejen skal du bemærke at når der står 2 lejere på lejeaftalen hæfter de solidarisk, hvis du ikke betaler leje kan den manglende leje kræves betalt af den tilbageværende lejer.
      Hvis den tilbageværende lejer finder en anden der vil flytte ind istedet for dig, vil du herefter ikke skulle betale leje, men din lejebetalingsforhold i forbindelse med din fraflytning er noget du skal aftale med den tilbageværende lejer.

      Din situation er ret kompliceret, og eventuelle svar kan variere efter hvad der i øvrigt står i din lejeaftale, jeg vil derfor anbefale at du opsøger en lejerforening, som nok vil kunne give dig mere specifik hjælp med problemstillingen.

      Venlig hilsen
      Martin G. Laursen
      Sagsbehandler

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.