Opkrævning for fællesarealer

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Opkrævning for fællesarealer

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19391
      Lejer3003
      Deltager

      Hej Lejerbrevkasse

      I forbindelse med fraflytningen af en lejlighed med delt køkken og bad, og hvor udlejer bor i den ene halvdel af lejemålet, er jeg blevet opkrævet en ekstra beløb på et par tusinde for ‘istandsættelse’ af køkkenet og badeværelset.

      Med istandsættelse menes der rengøring og maling.

      Udlejeren bliver boende i lejligheden, og har lejet min del ud til en ny lejer. Hensigten er at pengene skal bruges når, både de nye lejere og udlejere fraflytter lejemålet om et år.

      Hvad er lovgivningen omkring denne type opkrævninger, og hvilke rettigheder har jeg?

      De bedste hilsner

    • #19400

      Tak for dit spørgsmål.

      Dette er i realiteten et spørgsmål om krav ved lejers fraflytning af det lejede. Om udlejers krav er berettiget afhænger af lejeaftalen, nærmere om hvad der hører under din (lejers) vedligeholdelsespligt. Udgangspunktet er at lejer skal aflever det lejede i samme stand som ved overtagelsen, ellers kan udlejer kræve betaling (erstatning for tab) for at bringe det lejede tilbage til denne stand, jf. lejelovens § 98, stk. 1.

      Udlejer kan ikke bare slumme sig frem til hvad han mener du skal betale ham, han skal kunne dokumenter et tab som følge af at du ikke har istandsat ved fraflytning. Du bør henvende dig til en lejerforening for at få klarlagt hvad der står i din lejeaftale du skal vedligeholde/istandsætte, altså om kravet er berettiget. Har udlejer uberettiget krævet penge af dig, kan sagen indbringes for huslejenævnet der kan pålægge udlejer at tilbagebetale beløbet til dig.

      Venlig hilsen
      Martin G. Laursen
      Sagsbehandler

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.