Indvendig vedligeholdelse

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18822
      HeleneD
      Deltager

      Jeg flytter ind lejlighed hos en privat 1. april, og I lejekontrakten står der:

      “Lejer star for den indvendige vedligeholdelse. Komfur og køleskab vedligeholdes af lejer, og det er ligeledes lejer der står for eventuel fornyelse/udskiftning af køleskab og komfur”.

      Jeg har så spurgt udlejer om det var muligt at få ind I kontrakten at hvis jeg udskifter=betaler nyt komfur/køleskab så er det mit ved fraflytning eller udlejer kan købe det af mig til værdien på det tidspunkt hvor jeg flytter. (Lejemålet er tidsbegrænset til 2 år)

      Jeg har så fået dette svar:

      Enten bibeholdes den nuværende formulering vedr. komfur og køleskab – der juridisk holder ellers indskrives:
      Lejer står for den indvendige vedligeholdelse. Køleskab og komfur tilhører udlejer og lånes og vedligeholdes af lejer og det er ligeledes lejer der står for fornyelse/udskiftning af køleskab og komfur. I tilfælde af udskiftning af køleskab og/eller komfur, kan det nyerhvervede køleskab / komfur medtages af lejer ved fraflytning. Det nuværende komfur/køleskab må ikke smides ud og lejer bekoster genetablering af disse ved fraflytning.
      Der foretages i denne forbindelse en huslejeforøgelse på 300kr. pr. mdr.

      Er dette fair ? Jeg føler lidt at jeg hvis jeg ikke accepterer oprindelig lejekontrakt, så kommer jeg både til at betale for Nye hvidevarer, re-etablering af de gamle når jeg flytter og får ovenikøbet en huslejestigning ??

    • #18828
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej Helene

      Nej – Udlejers forslag er ikke fair.
      Uanset, hvad der står i din kontrakt, er det ugyldigt at påtvinge en lejer vedligeholdelse og fornyelse af hårde hvidevarer, jf Lejeloven § 19 og § 24

      I § 19, stk. 1, står der at det er udlejer der skal stå for al vedligeholdelse
      § 24 Stk. 2. står:
      Reglen i § 19, stk. 1, kan ikke fraviges til skade for lejeren, for så vidt angår anden vedligeholdelse end indvendig vedligeholdelse, i ejendomme, hvor reglerne i kapitel II-IV i lov om midlertidig regulering af boligforholdene finder anvendelse. Det kan dog aftales, at lejeren skal vedligeholde den have, som indgår i det lejede.

      Fornyelse og vedligeholdelse af hårde hvidevarer hører ikke ind under indvendig vedligeholdelse.

      Noget kunne tyde på, at din udlejer ikke kender reglerne. Måske betaler du for meget i husleje. Jeg vil derfor anbefale dig, at du melder dig ind i Amager Lejerforening, som er den nærmeste lejerforening under Danmarks Lejerforeninger

      Amager Lejerforening
      Amager Fælledvej 4, butikken
      2300 København S
      Tlf. 32955492 • 32955498

      Åbningstid: Tirsdag og torsdag kl. 15.30 – 17.30

      med venlig hilsen,

      Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.