Forskel på andelshaveres og lejeres rettigheder i samme ejendom

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Forskel på andelshaveres og lejeres rettigheder i samme ejendom

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #18683
      Juul 3507
      Deltager

      Kære brevkasse

      Der blev stiftet en andelsboligforening i en ejendom med 15 lejligheder, hvoraf omkring 1/4 af beboerne forblev lejere.

      Af andelsboligforeningens vedtægter fremgår det, at de (andelshaverne) nu og fremover åbenbart må ALT!? Bruge trapperreposer til hensættelse af personligt indbo (mest affald), fremleje lige så længe man har lyst (åbenbart også Airbnb), have op til flere husdyr (blot de ikke larmer)?, leje værelser ud (hvilket mange af de nye andelshavere er nødsaget til, da boligafgiften er meget høj).

      Spørgsmålet er: Har “restlejerne” de samme rettigheder som andelshaverne – her tænker jeg på husdyr og fremleje? Kan foreningen/udlejer nægte mig f.eks. at anskaffe en hund eller fremleje min lejlighed i et par år uden dokumentation hvorfor?

      Andet spørgsmål er: Er der ikke regler for fremleje af en andelshavers lejlighed? Skal man ikke opfylde visse krav som f.eks. udstationering o.l.?

      NB! Der er ikke stiftet en beboerforening (endnu). Og så er det ikke et kønt syn, at se tidligere lejere nu få udlejerkasketten på!

      Bedste hilsner
      I Juul

    • #18686
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Hej I. Juul
      Restlejerne har de rettigheder, der er angivet i lejeloven. F.eks. har du ret til at fremleje højst halvdelen af beboelsesrummene i din lejlighed på ubestemt tid.
      Se nærmere om fremleje og bytteret i lejelovens Kapitel XII.
      Det er ikke forbudt for en andelsboligforening at give andelshaverne mere vidtgående rettigheder.
      Hvad angår hundehold, kan andelsboligforeningen i praksis ikke have to ordensregler. Hvis andelshaverne har ret til at holde hund må det samme gælde lejerne, men dette står ikke udtrykkeligt i lejeloven.
      Hvad angår affald på trappen, så er dette i strid med brandvedtægterne.
      Med venlig hilsen,
      Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.