Bytte af Lejlighed – Forhåndsgodkendelse

Forsvar den omkostningsbestemte husleje! Forums Lejerbrevkassen Bytte af Lejlighed – Forhåndsgodkendelse

Viser 3 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19002
      uva
      Deltager

      Min nabo er kommet ind i vores ejendom via bytte med tidligere lejer.

      I den forbindelse ville udlejer modernisere lejligheden og den skulle stige med 1700,- DKK pr. måned, hvilket udlejer meddelte lejer men undlod at indbringe sagen for Huslejenævnet.

      Da bytte lejer flyttede ind i lejemålet indbragte hun sagen for Huslejenævnet og vi har nu fået deres afgørelse.

      Det er nævnets opfattelse, at udlejer ikke har haft pligt til at indhente en forhåndsgodkendelse af lejen, jf Lejelovens § 73, stk 3, idet lejen allerede før byttet og før gennemførelsen af de nye forbedringer blev fastsat efter Boligreguleringslovens §5, stk 2

      Huslejenævnet har godkendt stigningen.

      Jeg kan selvfølgelig godt læse, hvad huslejenævnet skriver men synes ikke, at det fremgår af lejeloven.

      Skal det forståes sådan, at det er kun hvis en lejer bor til omkostningsbestemt husleje, at udlejer skal indhente en forhåndsgodkendelse i forbindelse med en husleje stigning?

    • #19006
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Jeg er i tvivl om fakta i denne sag. Først skriver du, at lejestigningen på 1700 kr om måneden kom i forbindelse med anmodningen om bytte.
      Længere nede i spørgsmålet refererer du huslejenævnets begrundelse således:
      “at udlejer ikke har haft pligt til at indhente en forhåndsgodkendelse af lejen, jf Lejelovens § 73, stk 3, idet lejen allerede før byttet og før gennemførelsen af de nye forbedringer blev fastsat efter Boligreguleringslovens §5, stk 2”
      De to ting strider mod hinanden.
      Jeg anbefaler lejeren at han melder sig ind i Amager Lejerforening og får konkret rådgivning. Foreningens kontaktoplysninger fremgår af siden Lejerforeninger, se menubjælken ovenfor.

    • #19009
      uva
      Deltager

      Ja, lejestigningen kom i forbindelse med at personen overtog lejligheden ved bytte.

      Spørgsmålet er:

      Er det kun når en lejer bor til omkostningsbestemt husleje, at udlejer ved et bytte skal indhente forhåndsgodkendelse fra Huslejenævnet når udlejer ønsker at modernisere et lejemål og sætte huslejen op, hvad jeg desværre tror er rigtigt

    • #19023
      Jakob Lindberg
      Moderator

      Ja, som jeg læser bestemmelsen, så gælder § 73, stk. 3 kun i den situation, at udlejeren vil overgå til at udleje lejligheden efter § 5, stk. 2 istedet for hidtil efter § 5, stk. 1 (omkostningsbestemt leje).
      Mvh. Jakob Lindberg

Viser 3 svartråde

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.