Allongo for hundehold?

Tagget: 

Viser 1 svartråd
  • Forfatter
    Indlæg
    • #19309

      Jeg bor i et privat ejet boligkompleks, hvor jeg er tilfreds med at bo. For ca ½ år siden, flyttede jeg fra en lejlighed til en anden i samme kompleks, og samtidigt var der ejerskifte.
      I den første lejlighed, var det ikke tilladt at have husdyr, da jeg så flyttede ind i den nye lejlighed med lille have, spurgte jeg den nye ejer om muligheden for at have en lille hund.
      Svaret blev ja, men kun en hund på max 8 kg (ca). Og der skulle underskrives en allongo og huslejen ville så stige med 350 kr/md.
      Jeg så ikke anden udvej end at betale, men synes det virker noget besynderligt, at man skal betale for at have en hund boende, hvis ellers alle regler overholdes.
      Jeg har også min søn boende, men det koster ikke ekstra, og hvis jeg havde været gift, kunne vi også begge bo her uden øget husleje.
      Min husleje er sat efter at køkkenet var blevet udskiftet kort før min indflytning.
      Men hvad kan forsvare, at der skal ydes 350 kr/md for at have en hund?

    • #19320
      Jakob Lindberg
      Moderator

      I følge lejeloven er det ulovligt at opkræve betaling ved siden af huslejen, medmindre det udtrykkeligt står i loven, at det er tilladt. De ydelser en udlejer normalt kan opkræve betaling for ud over huslejen er:
      – varme og afkøling
      – (i visse tilfælde) el
      – vand
      – antenne
      Der er ikke nogen tilladelse til at opkræve betaling for hundehold. Som udgangspunkt er en aftale herom (f.eks. i en allonge) ugyldig. Med mindre der gør sig særlige forhold gældende har du krav på at få pengene til bage.
      Det kan også være, at du i det hele taget betaler for meget i husleje. Før du starter en sag, bør du søge bistand i en lejerforening. Den nærmeste lejerforening i vores organisation er Kolding Lejerforening.
      Se kontaktoplysningerne under Menuen, Lejerforeninger

      Med venlig hilsen,
      Jakob Lindberg

Viser 1 svartråd

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.